Meine Blog-Liste

Donnerstag, 20. Juni 2013

نقش برازنده فعالین فمینیست در میدان تقسیم (پارک گزی)ترکیه


 فعالین فمینیست نه تنها  به میدان نبرد تقسیم علیه رژیم فاشیسم  حضور دارند. آنها سعی و کوشش می کنند با تظاهر کنندگان خشمگین به انتقاد و بحث و جدل بپردازند.
یکی از شعارهای تظاهرکنندگان خشمگین: اردوغان، پسر یک فاحشه است.
 نوک تیز حمله این شعار علیه زنان، بخصوص زنان روسپی میباشد.
زنان فعال تلاش می کنند باتظاهر کنندگان به بحث و گفتگو بنشینند و  همچون شعارهایی تکرار نشود.آنها هیجانی و زود تصمیم گیر نیستند. بر خلاف ان روشنفکران انقلابی سنتگرای که هر نوع رهایی را وابسته به سرنگونی سیستم  میکردند  و بس .
 
نقد: یکی از دلایل عمده بقا درازمدت  سرمایه‌داری و اکثرا شکست قیام ها، باید تاکید بر نقش روبنا  فرهنگ  گذاشت.
تاریخ به ما آموخته است، که ارزش‌های برخی روشنفکران با اعمال‌شان در تناقض قرار دارد و یا با تغییر موقعیت اجتماعی و سیاسی‌شان تغییر می‌کند. بخصوص وقتی در ساختار قدرت قرار می‌گیرند، اعمال‌شان مبنی بر ارزش‌های انقلابی، با موقعیت اجتماعی، مزایای مادی و جایگاه‌شان در قدرت، در تضاد قرار می‌گیرد.

شاید برای عده ای از ما خاطرات ۸ مارس ۱۳۵۸ در ایران تداعی شود. زنان پا به میدان علیه جمهوری اسلامی، از طرف روشنفکر اجتماعی آنزمان حمایت نشدند. چون خود روشنفکران در تضاد بودند. شاید بدلیل تئوری رخنه  ً ضد امپریالیستی خواندن رژیم، خود در تضاد و تناقض بودند.
 
سیستم سرمایه داری ، روزانه، شاید بتوان گفت هزاران بار فرهنگش را در جامعه باز تولید میکند. ما نه تنها  مصرف کنندگان مادی، بلکه نیز مصرف کنندگان فرهنگی آن می شویم.
ارزشهای انسان مداری و انقلابی چون همبستگی، خرد جمعی،رفع تبعیض جنسی، نفی استثمار و احترام به .... احتیاج به آموزش و تمرین دارد و باید در زندگی روزمره امان بطور آلترناتیو علیه سیستم سرمایه آموخت. همین الان باید از خود شروع کرد.  به سیستم، به زمان و به شخص بعد موکول نکن.
اکی
با تشکر از دوستمان اکی که این نوشته را برای من فرستاده است. 

Keine Kommentare: