Meine Blog-Liste

Freitag, 21. Oktober 2011

بزرگترین اعتصابهای سراسری در یونان




از امروز صبح در یونان اعتصابات سراسری آغاز شده و قرار است تا حداقل 48 ساعت ادامه پیدا کند. اعتصابها و اشغال میادین ظرف روزهای گذشته به اشکال پراکنده شروع شده و تا به امروز نیز ادامه دارند. حدود 80.000 نفر در آتن در این تظاهراتها شرکت کرده اند. Papandreou می‌گوید که یونان در شرایط جنگی بسر می‌برد. او به مردم هشدار می‌دهد که احتمال سرنگونی حکومت وجود دارد.

اعتصابات سراسری قراربود که به 24 ساعت محدود شوند و تا به حال اتحادیه های بزرگ کارگری هم تا حدی از این اعتصابات حمایت کرده‌اند، اما قرار است بر اساس گزارشی که در این صفحه www.keeptalkinggreece.com  آمده است در ظرف 48 ساعت آینده این اعتصابات به اوج خود برسند.
تظاهرکنندگان و پلیس از صبح امروز خودشان را برای درگیریهای خیابانی آماده می کنند. بنا بر گفته  پلیس تظاهرکنندگان زیادی قرار است در جلوی مجلس تجمع کنند. به همین دلیل هردو ایستگاه های مترو در (Syntagma und Evangelismost) توسط پلیس با حصارهای آهنی و شیشه ضد گلوله بسته شده اند.

از طرف دیگر نخست وزیر آقای Papandreou (که وابسته به حزب سوسیال دمکراتهای یونان است) سعی کرده است که با تشکیل یک « دولت موقت اتحاد ملی » با این هدف که تصمیمات مربوط به کاهش دوباره در آمدها (20 درصد) و یا اخراجهای دسته‌جمعی (حدود 30.000 نفر) را در بخش دولتی مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد. اما حزب محافظه کاران Nea Dimokratia مخالفت خود را با پیشنهادهای دولت سوسیال دمکراتها اعلام کرده و قصد دارد که جلوی تصویب آن را در مجلس بگیرد.

در پارلمان یونان نقشهای احزاب به اشکال مضحکی تغییر پیدا کرده است، بطوری که حزب سوسیال دمکرات پیشنهادهایش برای کاهش خدمات عمومی و در آمدها است و بر عکس آن حزب محافظه کار تصمیم دارد بخصوص در بخش دولتی مانع این کاهش درآمد و اخراجها شود. به همین دلیل رأی دهندگان از این وضعیت ترسیده و حاضر به انتخاب دوباره آنان نشده‌اند. طبق آخرین آمار همه احزاب با هم فقط 40 درصد رأی آورده‌اند.

حدود 2 هفته پیش در بخش شهرداری ها هم اعتصابات شروع شد و به همین خاطر همه خیابانها از زباله انباشت شده است. روزنامه‌نگاری گلایه میکرد که بدلیل انباشت آشغال در جلوی درهای ورودی مجلس توسط مردم او نتوانسته است که در محوطه ی مجلس مصاحبه خود را با یک وزیر انجام دهد. او ادعا کرد که مجبور شده برای مصاحبه به یک پارک برود.

طی اخبار اخیر در شهر Piräus کارگرهای بندر راه‌های به طرف کشتی‌ها را با زنجیرهای زخیم بسته اند و در شهر Thessaloniki حدود 40.000 نفرتظاهرات می کنند. تازه این آغاز کار است، اعتصابات به بانکها، فرودگاه ها، تاکسی رانیها، ایستگاه های راه آهن، داروخانه ها، پمپ بنزینها و نانواییها هم سرایت میکند و دولت نه تنها از طریق خیابانها فشار را احساس کرده بلکه بزودی در بخش دولتی و خصوصی احساس خواهد کرد.

در منطقه Kaisariani نزدیکی شهر آتن 100 نفر به واحد موتوسوارهای پلیس به نام “Deltaحمله کرده و یک پلیس را زخمی کردند و از طرفی مغازه داران را مورد تهدید قرار داده و به طرف آن‌ها با سنگ حمله ور شده تا آنجایی که صاحبان مغازه تصمیم به بستن مغازه هاکردند.

در مرکز شهر آتن درگیریها با پلیس ضدشورش با پرتاب صندلی و سنگ از یک طرف و از طرف دیگر با نارنجک و گاز اشگ آور شروع شد.
تا ساعت 1 بعدازظهر حدود 80.000 نفر تظاهرکننده در محل Syntagma-Platz تجمع کردند.
در مقابل مجلس، محلی که با حصار آهنی و شیشه ضد گلوله بسته شده بود، پلیس با گازاشگ آور به تظاهرکنندگان حمله کرد تا جلوی سیل جمعیت را بگیرد.

در پایان تظاهرات در مقابل دانشگاه پلی تکنیک هم در گیریهایی مابین پلیس و دانشجویان صورت گرفت ( دولت قبلا سعی کرده بود که جلوی جریان پناهندگی به دانشگاه‌ها را بگیرد به همین دلیل دانشجویان هم تعداد زیادی از دانشگاه‌ها را آشغال کردند).




ترجمه از سارا نبوی

Keine Kommentare: