Meine Blog-Liste

Dienstag, 1. März 2011

بررسی قیام لیبی

همانطور که از رسانه‌های عمومی تا به امروز در رابطه با لیبی دیده می شود، این نه تنها یک قیام مردمی بوده که هسته اصلی‌اش را جوانان تشکیل داده‌اند بلکه نباید نقش قبایل را هم در اینجا نادیده گرفت.

بر عکس کشورهای عربی دیگر، درلیبی اکثر مردم به کمک این قبیله ها مسلح گشتند. اینطور بنظر می‌آید که اختلاف ما بین نخبگان سیاسی طرفدار قذافی و برخی از نخبگان قبایل دیگر وجود دارد.

بنابراین Muammaral Gaddafi به قبیله al- Gaddafi متعلق است که نیروی هوایی را این قبیله در دست دارد و این بازگو کننده آن است که چرا هواپیماها به طرف تظاهرکنندگان شلیک می کنند. احتمال می‌رود که حتی خلبانها ازاین قبیله هستند و ممکن است از این ترس داشته باشند که بعد از موفقیت مخالفان، آن‌ها موقعیت خود را ازدست بدهند.

همه این قبیله ها از جمله قذافی مالکیت بر مناطق نفت خیز را در دست خود دارند. یکی از این قبایل به اسم Warfalla و دیگری به نام al- Zuwayya هم مالک مناطق نفت خیز هستند. آن‌ها مدت کوتاهی بعد از شروع قیام به مخالفان پیوستند و دولت قذافی را تهدید کردند که اگر همینطور پیش برود، دست از تولید نفت برمی دارند. احتمال می‌رود که این دو قبیله به مخالفان برای مسلح شدن کمک رسانی کرده اند.

به مرور قسمتی از ارتش هم به مخالفان پیوست و یا اینکه قسمتی از آن‌ها به طرف مالتا فرار کردند.

از زمانی که مرز مصر و لیبی باز شد، سیل پناهندگان به آن طرف وتونس سرازیر گشت. اکثریت پناهندگان  کارگران ساده ای هستند که دراثر درگیریها همه چیز خود را از دست داده اند. مردم در شرایط خیلی بدی بسر می برند. بیمارستانها دیگر جایی ندارند، بانکهای خون خالی شده و بیمارستانها با کمبود دارو مواجه هستند. خیلی‌ها دراثر نبودن امکانات در بیمارستانها جان خود را از دست می دهند.

شایعاتی دال بر بودن هزاران مزدور تیرانداز آفریقایی وجود دارد که برای چند دلار در روز بر ضد مخالفان می جنگند. این مسأله یاد آوری از نژاد گراهای اروپایی است که در زمانی که دولتهای اروپایی به خطر می افتند، چه به شکل حمایتهای رسمی و چه غیررسمی (منظور سفیدپوستان) از طریق نظامی به این دولتها کمک رسان می کنند.
به احتمال زیاد در این هرج و مرجها قتلهای نژاد پرستانه هم صورت گرفته و می‌گیرد، آن‌ها شاید مهاجرانی باشند که به طرف اروپا فرار می کنند، مهاجرانی که ما در شرایطی غیر ازاین با آن‌ها اعلام همبستگی می کنیم.

هر روز مناطق جدیدی توسط مخالفان از دست نیروهای ارتشی تصرف می شود، سه تا از شهرهای بزرگ که تا به حال تصرف گشته اند، بن غازی، زاویه و مصرانه هستند. طبق آخرین آمارهای سازمان ملل در 12 روز گذشته بیش از 1000 نفر در لیبی توسط نیروهای دولتی کشته شده اند.

عده‌ای از افسران نیروی دریایی در شهر بن غازی به مخالفان پیوسته اند.

در حال حاضر شرق لیبی و قسمتی از غرب لیبی در دست مخالفان است. دولت طرفدارانش را در غرب مسلح کرده و به خیابانهای طرابلس فرستاده است ، خشونهایی که قبلاّ در شهرهای شمالی و شرقی دیده می‌شد به حومه طرابلس رسیده است . به گزارش یک پزشک 60 مجروح به کلینیک او مراجعه کرده اند. ازطرفی طرفداران قذافی سعی بربرگرداندن شهرهای متصرف شده توسط مخالفان رادارند.

آخرین گزارشها حاکی از درگیری مخالفان ونیروهای دولتی برسر تصرف یک پایگاه نیروی هوایی درنزدیکی شهر مصرانه است، که از یک‌شنبه شب آغاز شده است.

احتمال فرار قذافی به روسیه سفید داده شده بود که ازطرف روسیه نفی شد و قذافی هم در مصاحبه ای با رسانه های گروهی اعلام کرد که قصد ترک کشور را بهیچوجه ندارد.

سارا نبوی

Keine Kommentare: